Polska

Architektura M這dej Polski

W okresie M這dej Polski nast徙i intensywny i wszechstronny rozw鎩 sztuk plastycznych, kt鏎e ukszta速owa造 si pod wp造wem tych samych czynnik闚, co literatura. W dziedzinie sztuki nie sformu這wano jednolitego programu artystycznego - w okresie tym wyst瘼owa造 r騜norodne kierunki artystyczne. W architekturze dominowa realizm i secesja. Inspiracj dla architekt闚 by這 malarstwo.

Kierunki atystyczne w Polsce

  1. Impresjonizm - przeszczepiony z Pary瘸 przez W. Podkowi雟kiego i J. Pankiewicza, da pocz徠ek jego polskiej odmianie, silnie zwi您anej z tradycj realistyczn (m.in. J. Fa豉t i zreformowana przez niego w tym duchu krakowska Szko豉 Sztuk Pi瘯nych) Impresjoni軼i 鈍iadomie zacierali kontury malowanych przedmiot闚, stosowali obok siebie jasne barwy, by wywo豉 wra瞠nie nieustaj帷ej zmienno軼i.
  2. Symbolizm - pocz徠kowo tworzono dzie豉 o formie realistycznej i bogatej tre軼i literackiej, maj帷ej rang symbolu, z czasem w徠ki symboliczne pog喚bi造 si i zr騜nicowa造, zaznaczy si te hermetyzm, ekskluzywno嗆 i dekadentyzm sztuki oraz pierwiastki ekspresyjne obrazy (J. Malczewskiego, J. Mehoffera, W. Weissa, G. Gwozdeckiego, W. Wojtkiewicza; rze嬌y J. Szczepkowskiego, B. Biegasa, X. Dunikowskiego, K. Laszczki)
  3. Secesja - wa積ym elementem stylistycznym tego czasu by豉 secesja, kt鏎ej dekoracyjny charakter (falista, ekspresyjna linia, wyra幡y obrys p豉skiej plamy, motywy geometryczno-ro郵inne) znalaz odbicie w dekoracyjno-kolorystycznym malarstwie (S. Wyspia雟ki, J. Mehoffer, E. Oku), rze嬌ie (B. Biegas, W. Szymanowski)
  4. Ekspresjonizm- najwi瘯sze znaczenie ma tu ekspresja (wyraz), a tak瞠 inne ostre 鈔odki wyrazu: symbol, hiperbola, groteska. Ekspresjonizm 陰czy obrazy codzienno軼i z wizjami kosmicznymi, wch豉nia tematy a do ich ca趾owitego unicestwienia, pozwalaj帷 im 篡 jedynie w豉sn pulsuj帷 鈍iadomo軼i, jak to mia這 miejsce Nurt ten ukazywa prze篡cia duchowe jako swoiste formy uczuciowego ekshibicjonizmu p造n帷ego z g喚bin pod鈍iadomo軼i.

Epoki literackie w pigu販e - charakterystyka epok, literatura i sztuka, architektura.

© Bart這miej "afro" Ma貫k 2009